Expozitie dedicata zilei de 8 Martie

Expozitie dedicata zilei de 8 Martie
Materialele care apar pe acest blog aparţin autorului şi nu se pot reproduce fără acordul acestuia. Toate textele expuse pe acest site sunt protejate, potrivit Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe. Imagini din zonele pe care le-am vizitat.

marți, 1 septembrie 2009

SPITALUL JUDETEAN ,,MAVROMATI" BOTOSANI -SECTIA ONCOLOGIE


Pentru examenul de rezedenţiat, medicilor li se cerea sa studieze din ,, MEDICINA INTERNĂ” de Harirson. Având acest manual în casă l-am răsfoit şi am găsit căteva texte despre medici: Harrison spunea:
--„Nu există şanse mai favorabile, responsabilităţi sau obligaţii mai mari care să apară în destinul fiinţei umane decât profesiunea de medic.
--În îngrijirea celor suferinzi, el are nevoie de îndemânare tehnică, de cunoştinţe ştiinţifice şi de înţelegere umană.
--Cel care foloseşte toate acestea cu modestie, curaj şi înţepciune va oferi semenului său un sprijin fără egal.
--Medicul nu trebuie să ceară destinului mai mult decât atât; el nu trebuie să se mulţumească cu mai puţin.
--Medicul trebuie să dea dovadă de compasiune, tact şi înţelegere şi să considere că nu există boli, ci doar bolnavi.
--Practicarea medicinei combină ştiinţa cu arta”.


Mi-am propus să prezint din lumea medicală din secţiile unde încărcătura emoţională este foarte mare şi necesită mult profesionalism. Acestea sunt: cardiologie, chirurgie, onclogie. Pentru aceasta am făcut o vizită la secţia de ,, oncologie”. Secţia de oncologie este situaţă în aripa nouă al Spitalului Judeţean Botoşani. S-a început modernizarea din 2008, se doreşte continua finalizării de modernizare a secţiei. Dar, fiind în plină ascensiune al crizei economice, este pesimistă această finalizare. Mergând spre oncologie mă întrebam dacă o să pot face prezentarea, acolo, unde este atâta suferinţă, unde pacienţii sunt condamnaţi la un tratament de durată, complex. Am mers pe culoarul secţiei de oncologie, trăind un sentiment ciudat, pentru că aici sunt pacienţi care se luptă cu viaţa. Speranţa îi determină să accepte tratamentul chimioterapic. Era de gardă doamna dr. Benonia Roşioru, medic oncolog. Da, O femeie medic oncolog!. De fapt şi seful secţiei este tot o femeie doamna dr. Tereza Cojocaru. Oncologia este o specializare înfiorătoare. Când a apărut, doamna dr. în halatul alb, mi-au trecut fiorii. Dar , doamna dr. Benonia Roşioru este o prezenţă elegantă, o femeie frumoasă. Aici, în această secţie trebuie să fii un chip de înger pentru aceşti bolnavi care mai au o speranţă. Avea o voce caldă şi prietenoasă. Şi foarte foarte convingătoare
H.V -Cât de greu este să fii oncolog?
Doamna dr. B Roşioru
,,Rareori îmi pun problema asta. În fiecare zi mă ocup de pacienţi care au cancer: pacienţi noi, cunoscuţi, tineri, foarte tineri sau mai puţin tineri, cazuri grave sau aflate la începutul bolii, oameni disperaţi, resemnaţi, încrezători, neîncrezători. Oricum ar fi omul respectiv, eu ştiu că a venit la mine nu pentru ca eu să-i plâng de milă, ci ca să-l tratez, să-l vindec, să-i uşurez suferinţa, să-i prelungesc viaţa”.H.V.Cum rezistaţi?,,Dacă mi-e greu să-mi încarc mintea şi sufletul cu suferinţa si problemele (drama) fiecăruia dintre pacienţi? Da, îmi este. Când am început să profesez această specialitate, entuziasmul făcea ca toată această încărcătură negativă să pară suportabilă. Pe măsură ce a trecut timpul, am acumulat multă experienţâ. Da, sunt o luptătoare şi, pentru mine, acel „nu se poate” nu este un răspuns acceptabil în această profesie”.
H.V. Doamna dr. Benonia Roşioru, vă rog frumos, să-mi spuneti câteva cuvinte despre această suferinţă- boala secolului?
Doamna Dr.Benonia Roşioru:,, Cancerul, continuă să reprezinte o problemă globală de sănătate ce determină circa 12.5 % din toate decesele de pretutindeni în lume, este un procent mai mare decât cel cauzat de HIV/SIDA, tuberculoze la număr de locuitor. Numărul cazurilor de cancer va creşte îngrijăritor în viitor, mai ales în ţările în curs de dezvoltare (70%) unde autorităţile sunt mai în puţină proporţie să facă faţă. Practicarea oncologiei continuă să fie un segment medical în continuă evoluţie, volumul de cunoştiinţe crescând în ritm alert, comparativ cu alte disipline medicale, ca unice a interesului cercetătorilor. În ultimii ani, descoperirea de noi terapii şi a indicaţiilor acestora, au schimbat orizontul posibilităţilor terapeutice, constrângând medicii oncologi la o permanentă necesitate de informare. Progresul, rămâne întotdeauna mai redus decât l-ar dori pacienţii şi medicii oncologi, despre studiile clinice şi translocarea rezultatelor acestora în practica clinică, oferă o speranţă realistă privind controlul cancerului în deceniile următoare. Modul bolii- care include diagnosticul clinic, cel histologic precum explicarea mecanismului fiziopatologic, trebuie să se suprapună peste cel al suferinţei, care se referă la percepţia afecţiunii de către bolnav. Oncologii pot fi adesea criticaţi pentru că, dorind foarte mult să salveze viaţa pacienţilor, recurg la tratamente costisitoare. În plus, programul medicului şi al al echipei sale de asistenţi, a devenit încărcat, faptul având repercusiuni asupra relaţiei cadrului medical-pacient. De aici, necesitatea unui acces rapid la informaţia cu caracter decizional, prin intermediul unor ghiduri terapeutice. Acestea au fost câteva, ,,consideraţii generale” ce am simţit a le transmite, pentru a aprecia efortul pe care îl depun,, oamenii în halate albe”, ce-şi desfăşoară activitatea într-o secţie de oncologie".Am intrat într-un salon de femei. Am rugat o pacientă pe numele de P.M. cu domiciliul în Sănnicolau Mare, judeţul Timiş, în vărsta 58 de ani, pensionară, în prezent locuieşte în Brăieşti- Botoşani. A fost diagnosticată cu neoplasm col uterin. Operată la Timişoara, ulterior au apărut complicaţii de la această intervenţie chirurgicală, extinzându-se pe renal, motiv pentru care a intervenit altă operaţie chirurgicală. S-a adresat doamnei dr. Benonia Roşioru, fiind recomandată de o altă pacientă al secţiei de oncologie. Am întrebat-o :
H.V. De ce aici şi nu la Timişoara?
Doamna P.M, pacientă:
,,Este o mare diferenţă de la Clinica de Oncologie Timişoara, faţă de aici la Botoşani. Cel puţin aşa simt eu, prin colaborarea medicului cu pacientul. Am descoperit aici, un om plin de caldura, o persoana care reuseste sa iti insufle optimismul sau, increderea ... si parca totul devine mai usor.Am descoperit aici o doctoriţă, puternica, deosebita, intradevar luptatoare, dar mai ales care nu este indiferenta la durerea noastră a pacienţilor..Pentru mine contează această apropiere, mi-a imprimat încrederea în sfatul medicului, în tratamentul recomandat, am acceptat să fac şedinţele de citostatice. Am ales aceasta cale pentru a-i multumi inca odata pentru tot! Sunt convinsa ca multi oameni gandesc la fel, asa ca in numele acelora, multi, MULTUMESC! „
a declarat pacienta de la salonul 4 de la secţia de oncologie din cadrul Spitalului Judeţean Botoşani.
Este o femeie plină de viata şi... curajoasă, printre putinele care au refuzat să se închidă în sine când a aflat că este bolnavă de cancer. Ea şi-a acceptat boala şi, mai mult decât atât, are zsssssdorinţa cum rar intâlneşti de a împărtăşi tuturor femeilor diagnosticate cu cancer la sân, din experienta pe care a avut-o, în lupta cu aceasta boală
Ea a înteles că stările de disconfort prin care trece trebuie ignorate, încercând să se bucure cât mai mult de fiecare clipă a vieţii. “Dacă nu îţi faci autoeducaţie şi nu încerci să detaşezi psihicul de fizic, nu reuşeşti să treci peste aceste stări. Am încercat această experienţă pe mine şi a dat rezultate”, a mai declarat pacienta.
Aceeaşi impresie mi-a transmis altă pacientă doamna G.S. din Vlădeni,- Botoşani, în vârstă de 70 de ani, internată cu diagnosticul de neoplasm gastric. Pacienta de la salonul 4 al secţiei de oncologie mi-a declarat:
,,Sunt pacienta doamnei dr. Benonia Roşioru, m-am adresat cu încredere şi o apreciez ca un bun profesionist. Prin felul ei de a fi accept sa fac tratament cu citostatice. Îi mulţumesc mult!”Vă mulţumesc doamna dr. Benonia Roşioru, pentru că aţi acceptat acest interviu. Vă mulţumesc în numele celor care au trecut pragul secţiei pentru a vă cere un consult de specialitate.
Avem valori medicale, sa le respectăm şi să le mulţumim! Doamna doctor face parte din grupul medicilor din Botoşani, care doresc să facă profesie de dragul profesiei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu