Expozitie dedicata zilei de 8 Martie
miercuri, 30 martie 2011
Danica Patrick, prima femeie din Formula 1
marți, 29 martie 2011
FEMEIA PILOT-COMANDANT LA 28 ANI
luni, 28 martie 2011
Prima femeie pilot pe MiG-21 Lancer din Romania iese la zbor
duminică, 27 martie 2011
Marturia lui Andreea Bocelli
FEMEIA AVIATOR ELENA CARAGIANI STOENESCU
Ultima femeie pilot din escadrila alba
joi, 24 martie 2011
FEMEIA AVIATOR
Celebra actriţă Elizabeth Taylor
Celebra actriţă Elizabeth Taylor, a decedată ieri, la vârsta de 79 de ani, in urma unui stop cardiac.Actriţa este regretată şi omagiată de o lume întreagă
Elizabeth Taylor s-a nascut la 27 februarie 1932, la Hampstead, in apropiere de Londra. In 1958, Liz avea 26 de ani, jucase deja in 28 de filme si fusese nominalizată de trei ori pentru Oscar.
A fost cea mai răsfătată actrită de la Hollywood. Criticii spun ca a fost si cea mai "scumpa".
Numai pentru "Cleopatra" a primit, in 1962, peste un milion de dolari.
Legendara actrita este cunoscuta pentru rolul din filmul "Who's Afraid of Virgina Woolf?", pentru care a castigat si premiul Oscar.
Elizabeth Taylor a fost una dintre cele mai reprezentative personalităţi ale secolului XX, diva strălucind pe marile ecrane în filme precum „Cleopatra”, „National Velvet”, sau „Cui îi este teamă de Virgina Woolf?”. Viaţa ei privată extrem de colorată, succesul pe marele ecran şi devotamentul cu care s-a dedicat acţiunilor caritabile în lupta împotriva SIDA, nu au ţinut-o nici un moment departe de luminile rampei, ea cunoscând succesul încă de la vârsta de 12 ani. Pe lângă o carieră care a strălucit în lumina reflectoarelor, Elizabeth Taylor a stârnit vâlvă de-a lungul anilor cu cele şapte căsătorii ale sale, poate că cea mai renumită relaţie fiind cea pe care a avut-o cu partenerul său de ecran, Richard Burton, considerată ulterior una dintre cele mai celebre poveşti de dragoste din cetatea filmului.
CE VREA DE FAPT FEMEIA
Un împărat a prins un tânăr supus care vâna pe domeniul lui. L-a aruncat în temniţă şi i-a spus că-l va elibera dacă va raspunde la intrebarea: Ce vrea de fapt femeia?
Tânărul şi-a chemat şi- a intrebat mama, sora, verişoara, vecina, dar nici una n-a putut să dea un răspuns corect.
In fine a chemat şi o vrăjitoare bătrână şi urâtă. Aceasta i-a promis că-i spune răspunsul corect cu condiţia că după ce va fi eliberat o va lua de soţie.
Neavând altă soluţie tânărul a acceptat.
Răspunsul dezvăluit de vrajitoare a fost:
Femeia, de fapt, doreste sa fie stăpâna propriei vieti !
Impăratul l-a eliberat imediat.
A urmat nunta şi noaptea nunţii. Insă nu mică i-a fost mirarea când în pat a găsit o fată tânără si deosebit de frumoasă care i-a spus:
pentru că te-ai tinut de cuvânt jumatate de zi voi fi bătrână şi urâtă iar cealaltă jumătate voi fi ca acum. Urmează ca tu să alegi în care jumătate de zi să fiu tânără şi în care să fiu bătrână.
Tânărul căzu pe gânduri: să râdă toti de el văzându-l cu o bătrână şi urâtă iar noaptea să petreacă cele mai placute clipe alături de o tânără fermecatoare sau să se plimbe pe ziua cu cea mai frumoasă fată printre oameni iar noaptea....
In cele din urmă tânărul i-a spus să aleagă ea cum crede ca e mai bine.
Imediat a venit şi răspunsul: Voi fi tot timpul tânăra şi frumoasă pentru că am găsit bărbatul care mi-a dat libertatea de a fi stăpână pe propria viata.
marți, 22 martie 2011
TIPURI DE CĂMĂSI DIN PORTUL TRADITIONAL ROMÂNESC
CĂMAŞA DE SĂRBĂTOARE DIN COLECŢIA MUZEALĂ CONCEŞTI-BOTOŞANI Autor Margareta Mihalache.
În imagine foto: Cămaşă femeiască- vechime 54 ani donată de Atomei Florea.
,,Cămaşă femeiască (stan) din pânză de bumbac cu platcă, croi pătrat la gât cu margine tivită prin croşetare, mâneci largi. Părţile componente ale cămăşii sunt încheiate mecanic. Decor brodat peste fire la platcă în reţea cu motive florale stilizate, delimitate de un şir cu motive liniare şi încadrate de un chenar cu motive fitomorfe, dispuse în vrej; şirurile cu motive florale stilizate, de la piept şi mâneci, încadrate de frize cu motive geometrice, alternează cu alt motiv floral realist (lalea), brodat peste fire, diferit de decorul iniţial ca motiv şi cromatic, creând o notă aparte faţă de structura ornamentală de început. Cromatică: alb, roşu, verde, mov, albastru, maro, vernil, roz".;"
( Cămaşa de sărbătoare din colecţia muzeală Conceşti-Botoşani, autor Margareta Mihalache, Editura ,,Agata",Botosani-2008)
În imagine foto stânga: Cămaşă femeiască- vechime circa 50 de ani, donată de Mitrofan Floarea.
,,Cămaşă femeiască, stanul croit din pânză de bumbac şi poale din cânepă, cu platcă şi croi pătrat la gât cu margine tivită prin croşetare, mâneci largi. Părţile componente ale cămăşii sunt încheiate manual. Decor brodat peste fire, dispus la platcă şi mâneci cu motive zoomorfe (fluturi); partea din faţă, de la gât la brâu, cu decor ţesut în ozoare, formând şiruri de vrâste divers colorate; mâneci cu un rând de găurele şi margine croşetată. Cromatica: alb, bleu, mov, verde, grena, portocaliu, negru, roşu, vernil."
"( Cămaşa de sărbătoare din colecţia muzeală Conceşti-Botoşani, autor Margareta Mihalache, Editura ,,Agata" Botosani-2008)
În imagine foto dreapta:Cămaşă femeiască-vechime circa 87 de ani
,,Cămaşă femeiască(stan) din pânză de bumbac, cu platcă şi croi pătrat la gât cu dantelă croşetată, mâneci largi. Părţile componente ale cămăşii sunt încheiate în cheiţe cu alb. Decor brodat în cruci şi peste fire, cu motive florale stilizate şi geometrice, dispuse pe platcă în reţea; la piept, spate şi de-a lungul mânecilor- decor în şiruri cu motive fitomorfe, o variantă de pom al vieţii stilizat, alternat cu cel de tip floral şi geometric; la mâneci-un rând de găurele. Cromatică: alb, verde, albastru, bleu, roşu, roz, negru, portocaliu."
( Cămaşa de sărbătoare din colecţia muzeală Conceşti-Botoşani, autor Margareta Mihalache, Editura ,,Agata" Botosani-2008)<>
În imagine foto stânga:
Cămaşă femeiască- vechime circa 81 de ani donată de
Tănasă Aurica.
Cămaşă femeiască (ie) croită din pânză de bumbac, croşetată la gât şi încreţită cu şnur la gât şi mâneci. Părţile componente ale cămăşii sunt încheiate în cheiţe cu albastru. Decor brodat peste fire, dispus pe altiţă în reţea cu motive geometrice, delimitate de un şir în
,, cârlige" şi ,, dinţi de fierăstrău", sub altiţă- o friză cu decor în ajur alb; la măneci decor în tablă din romburi brodate în cercuri mici, încadrate cu şiruri în ,,zigzag", la piept- rânduri paralele cu jumătăţi de romburi, motivele geometrice sunt intercalate cu şiruri de ajur alb. Câmpurile ornamentale sunt completate de fluturi metalici cu mărgele mici, albe şi roşii. Cromatică: alb, brun, roz, mov, portocaliu, negru, bej.
(Cămaşa de sărbătoare din colecţia muzeală Conceşti-Botoşani, autor Margareta Mihalache, Editura ,,Agata" Botosani-2008)
luni, 21 martie 2011
DESPRE COSTUME POPULARE
şi costumul cu două ,, catrinţe” sau ,,oprege”.
Una din catrinţe se poartă în faţă şi una la
spate, legate la mijloc cu ,,bete” ( brâu).
Catrinţa este din ţesătură de lână dreptunghiu-
-lară, purtată cu costumul popular femeiesc,
prinsă în talie , una în faţă şi alta în spate.
Cămaşa încreţită în jurul gâtului, cu ornamentaţia specifică a mânecii, grupată ,,râuri”pe braţ,
(ornament liniar, dispus în dungi pe mânecă).
Opreg, este piesa de port dreptunghiulară purtată de femei de la talie în jos, ornamentată cu
linii orizontale.
(,,Din portul popular de sărbătoare din ,,România”
Elena Secoşan,Paul Petrescu, Ed. Meridian ,1984)
Fota conferă întregii siluete o linie specifică. Costumul accentuează zvelteţea şi mobilitatea şoldurilor, amplificând volumul bustului. Bustul se evidenţiată faţă de partea inferioară, nu numai prin amploarea cămăşii în croiala sa specifică, cu toată lăţimea adunată în jurul gâtului, ci şi cromatic. Fota apare în costumul femeiesc, cu rol de soclu care susţine cămaşa. Varianta dominantă a compoziţiei ornamentale în Bucovina este aceea cu decorul mânecii realizate din trei unităţi:
În imagine foto dreapta cămaşa cu model ,, tablă" pe mâneci Altiţa brodată cu ornamente geometrice (alese în război de ţesut) se prezintă cu motive dispuse în linii paralele orizontale, despărţite prin ,, încreţ", ,, râurile " care brăzdează mâneca în şiruri paralele, verticale sau oblice. Cămaşa femeilor în vârstă prezintă o varietate redusă a motivelor ca formă şi a culorilor. Materialele pentru brodat şi cusut sunt fire din in, cânepă, bumbac, mărgele, paiete, fir de aur şi argint, beteală. Broderiile tradiţionale de pe ii, altiţe, sugerează, tot ce-i mai frumos în natură, flora cu toată bogăţia ei de formă şi culoare. Cămăşile sunt ţesute din fibre vegetale. Fota este ţesută din lână toarsă şi cu timpul s-a înlocuit cu bumbac, mătase.. Pentru fond s-a folosit urzeală şi băteală de culoare neagră.
Costumul cu catrinţă duce la afirmarea unei siluete feminine svelte, marcând şoldurile prin albeaţa poalelor cămăşii, vizibile lateral;
Costumul cu fotă conturează o siluetă de mare eleganţă, cu şoldurile strâns, atribuind purtătoarei o ţinută oarecum hieratică.
Cămaşa costumului nu poate constitui vreun criteriu de clasificare, dat fiind că cele două tipuri de croieli principale, cămasa dreaptă
şi cămaşa încreţită , sunt răspândite cu mici excepţii pe întreaga suprafaţă a ţării, coexistând cu toate cele trei tipuri de piese ,
ce se poartă de la talie în jos .
(,,Portul popular de sărbătoare” Elena Secosan)
Carti postale din colectie privata
sâmbătă, 19 martie 2011
DIN ISTORIA TESUTULUI
Cel mai vechi covor din lume, datând din secolul V î.Hr., descoperit în Pazîrîk, Siberia
Din istoria ţesutului
Unii experti cred ca tehnica tesutului covoarelor a fost dezvoltată de triburile nomade din Asia Centrală. Membrii acestora teseau mici covoare, cu motive geometrice inspirate de florile si animalele. Pentru nomazi, covorul avea rol decorativ si utilitar, fiind pus pe pamant, acoperind panza cortului, servind drept perdea sau sa. Din cauza stilului de viata nomad, mestesugarii erau nevoiti să -si demonteze razboiul de tesut de nenumărate ori, de câte ori apărea o amenintare sau tribul pleca in cautarea unui teritoriu mai primitor. Dintre primele - si cele mai importante - centre ale tesutului covoarelor au aparut in Persia si Turcia. Mai multe manuscrise persane din perioada lui Chosroes I, rege al Persiei intre 531 - 579 descriu "Covorul de primavara al regelui Chosroes", realizat din lână pură, mătase, aur si argint, incrustat cu pietre pretioase.
Munca îndepărtează de noi trei mari rele: Plictiseala , viciul şi nevoia
(Cugetări , VOLTAIRE ,,Discurs despre om”)
Diversitatea uneltelor în unitatea industriei casnice textile.
Vârtelniţa şi fusul sunt două etape din cadrul industriei casnice textile, care duc la ţesăturii desăvârşite şi de o frumuseţe uimitoare din casa tradiţională.
Tu torci . Pe vatra veche ard,
Pocnind din vreme –n vreme,
Trei vreascuri rupte dintr-un gard(.....)
Cu tine doua fete stau
Şi torc cu tine.
(Poezia,, Mama ‘’ ,G. Cosbuc)
Vârtelnita în imagine foto dreata. Vârtelniţa portugheză este diferită de cea românească prin aripiile vârtelniţei montate lateral, faţă de a noastră, montate orizontal. La vârtelniţa românească sucala pentru depanarea firului este separată, în comparaţie cu cea portugheză care este inclusă în procesul depanării pe mosor .
Covorul este o țesătură groasă de lână (uneori combinată cu bumbac, cânepă, mătase) cu desene multicolore. Este destinat pentru îmbodobirea și termoizolarea încăperilor. Încă din antichitate erau renumite covoarele persane. În prezent, cele mai mari centre de confecționare a covoarelor se găsesc în Caucaz, Asia Mică și Asia Mijlocie. În Europa, există puncte de confecționare a covoarelor în țări ca Polonia, România, Republica Moldova, Ungaria, Bulgaria, Franța, Germania.
Covoarele pot fi confecționate manual sau cu mașina. În condiții casnice covoarele sunt țesute pe un război vertical sau orizontal
Ţesutul, atestat încă î.e.n, a avut zei ocrotitori atât la japonezi, unde zeiţa Tanabata ocrotea arta ţesutului.
La egipteni a fost zeiţa Neith care era chiar creatoarea şi inventatoarea a războiului de ţesut. Zeiţa Hedihatidin în mitologia egipteană este patroana fabricării pânzei albe pentru cultul morţilor.
Zeiţa Mokosi- în mitologia slavă, este patroana care ocrotea lucrările femeieşti ale torsului şi a ţesutului.
În mitologia greacă Arahne, reprezintă ţesătoarea ideală.