Asupra originii jocului de sah există multe legende si diferite presupuneri, dar fapte bine stabilite au fost adunate până acum prea putine. Se poate considera veridic, din punct de vedere istoric, că sahul a apărut in India mai bine de 2000 de ani in urmă. Jocul se numea atunci ciaturanga. Prin figurile sale si asezarea lor, căuta să reprezinte compozitia si ordinea de luptă a armatei indiene de pe vremea aceea.
Sahul, care prezenta in vechime multe forme deosebite, s-a răspandit, din India, in toata Asia centrală si de răsărit, iar la sfârsitul veacului al V-lea, sau la inceputul celui de-al VI-lea a pătruns in Iran. Aici jocul acesta, in care victoria se obtine prin ratiune, - cum se spune intr-unul din manuscrisele cele mai vechi, - s-a bucurat de o mare popularitate.
In secolul al VII-lea, sahul a fost cunoscut de cuceritorii monarhiei iraniene - arabii. Ei au numit acest joc - nou pentru ei - satrandj (de la cuvantul persan satrang). In timpurile acelea departate, regulile jocului de sah se deosebeau in mare masura de cele actuale. Arabii au dezvoltat si au desăvârsit in oarecare măsura vechiul joc de sah. In secolul IX-X, sahul a atins la arabi, dezvoltarea maximă. Manuscrisele care s-au păstrat arată ca arabii se interesau nu numai de jocul practic, ci si de compozitia sahistă (probleme, studii) si deasemeni de cercetarea (analiza) pozitiilor.
Prezentă şahului a fost cunoscut în mormintele Faraonilor egipteni, cunoscută în culturile nordice, unde au fost găsite reprezentări artistice despre prezenţa lui in diferite civilizaţii.
Se spune că rajahul Balhait i-a cerut înţeleptului brahman Sissa să conceapă un joc în care să prevaleze puterea minţii şi nu a norocului. Mai mult, dorea să dezvolte intelectul şi să aibă valenţe educative. Sissa a inventat un joc în care diferite piese trebuiau mutate pe o tablă pătrată formată din 64 de carouri şi este evident că era vorba de un precursor al şahului.
pentru mai mult accesati
http://www.vopus.org/ro/gnoza-gnosticism/simboluri-universale/sahul-simbolismul-jocului-de-sah.html
Sahul, care prezenta in vechime multe forme deosebite, s-a răspandit, din India, in toata Asia centrală si de răsărit, iar la sfârsitul veacului al V-lea, sau la inceputul celui de-al VI-lea a pătruns in Iran. Aici jocul acesta, in care victoria se obtine prin ratiune, - cum se spune intr-unul din manuscrisele cele mai vechi, - s-a bucurat de o mare popularitate.
In secolul al VII-lea, sahul a fost cunoscut de cuceritorii monarhiei iraniene - arabii. Ei au numit acest joc - nou pentru ei - satrandj (de la cuvantul persan satrang). In timpurile acelea departate, regulile jocului de sah se deosebeau in mare masura de cele actuale. Arabii au dezvoltat si au desăvârsit in oarecare măsura vechiul joc de sah. In secolul IX-X, sahul a atins la arabi, dezvoltarea maximă. Manuscrisele care s-au păstrat arată ca arabii se interesau nu numai de jocul practic, ci si de compozitia sahistă (probleme, studii) si deasemeni de cercetarea (analiza) pozitiilor.
Prezentă şahului a fost cunoscut în mormintele Faraonilor egipteni, cunoscută în culturile nordice, unde au fost găsite reprezentări artistice despre prezenţa lui in diferite civilizaţii.
Se spune că rajahul Balhait i-a cerut înţeleptului brahman Sissa să conceapă un joc în care să prevaleze puterea minţii şi nu a norocului. Mai mult, dorea să dezvolte intelectul şi să aibă valenţe educative. Sissa a inventat un joc în care diferite piese trebuiau mutate pe o tablă pătrată formată din 64 de carouri şi este evident că era vorba de un precursor al şahului.
pentru mai mult accesati
http://www.vopus.org/ro/gnoza-gnosticism/simboluri-universale/sahul-simbolismul-jocului-de-sah.html
In foto doamna Silvia Diaconu. Cine este doamna Silvia Diaconu? Da, este antrenor de lot naţional şi a făcut parte ca şef a delegaţiei române la Campionatele Europene de copii de la Batumi-Georgia în perioada 12-23.10.2007;
Din anul 2005 face parte ca voluntar din comisiile de organizare şi desfăşurare a acţiunilor şahiste organizate de D.J.S.T. Botoşani, Asociaţia Nevăzătorilor din Romania- filiala Botoşani;
A participat la Sesiunea naţională „ Putem trăi fără violenţă” Bucureşti – mai 2008, cu lucrarea „Cum prevenim creşterea factorilor de risc pentru sănătatea psihică a grupurilor şcolare mici cuprinse între 6 şi 10 ani”. A obţinut diplomă la sectiunea „ Conflictul – strategii de prevenire şi rezolvare”;
A participat cu lucrarea „Modalităţi de combatere a violenţei şcolare” la Interferenţe didactice – studii de specialitate – Periodic pentru iniţiativă şi dezvoltare profesională în educaţie nr. 4/2008;
A participat la Sesiunea Naţională de Comunicări Ştiinţifice cu tema „Oameni şi locuri – tradiţie, ştiinţă, cultură şi civilizaţie românească”, ediţia a XII-a din 15.11.2008 organizată la Bacău
A obținut performanţe în pregătirea copiilor distinşi la concursuri de profil, materializate în obţinerea locului I, II, III şi menţiuni la faza internaţională şi naţională şi locurile I, II, III şi premiile speciale la faza interjudeţeană/ regională;
A creat un Soft Educaţional cu lecţii de şah pe www.didactic.ro – Cancelaria Naţională (apărut începâd cu data de 12.12.2008, constând în prezentarea în Power Point a jocului de şah într-un mod atractiv);
A activat în calitate de membru în Consiliul consultativ pe ramura de sport şah în cadrul activităţilor metodice de perfecţionare continuă şi competiţionale, a ariei curriculare Educaţie fizică şi sport de la ISJ Botoşani;
Doamna Silvia Diaconu este profesor de Educatie Fizica si Sport, antrenor de sah coordonatoarea cercului de sah din cadrul PALATULUI COPIILOR BOTOŞANI. Pentru a cunoaşte mai bine pe profesoarea, antrenor am fost la Palatul Copiilor unde am rugat-o să ne acorde un interviu pentru http://emancipareafemeii.blogspot.com/un blog de cultură botoşăneană unde sunt prezentate activităţi ale botoşănencilor din diferite domenii de activitate care s-au evidentiat de-a lungul carierii lor.
H.V-- Ce înseamnă şahul şi contribuţia jocului ?
Prof.S.D--,,Șahul (de la cuvântul persan shah, „rege”) este un joc de strategie între doi jucători
Sahul este considerat azi o activitate pur umana, o admirabila realizare a mintii si priceperii omului.Este un joc, un minunat prilej de deconectare,care nu te mai lasa cand l-ai indragit. Este un prieten fidel pe care il ai toate viata langa tine.
Ca proces de creatie si trăire, in fata tablei cu 64 de pătrătele, sahul include in sine o gamă variată de aspecte care, prin scop, finalizare si armonie, constituie una din minunatele forme ale culturii, făcând cinste spiritului omenesc. In activitatea sahistă, pe lângă fondul constitutional ca atare, interesează si antrenarea deprinderilor, formarea unor stereotipuri comportamentale optimale, adecvate multiplelor situatii posibile. Acestea se pot forma in cursul partidelor de antrenament printr-un studiu aprofundat dar, se perfectează si se desăvârsesc in cursul competitiilor căci cel mai bun antrenament este competitia. Confruntarea de cel mai inalt nivel, cu adversari de talie superioară permite mobilizarea extremă a rezervelor functionale si a resurselor psihice asigurând conditii de autodepasire" H.V. --Cum este organizat cercul de şah?
Prof. S. D.
,,Cercul de sah este constituit din 9 grupe din care :
5 grupe de incepatori(1-ciclu preprimar ;2-primar ;2-gimnaziu) ;
2 grupe de avansati ;
1 grupa de performantă(sahisti legitimati la F.R.Sah)de 2 ori/săptămână.
Copiii înscrişi sunt ~ 132 cu vârste cuprinse între 5 şi 18 ani(din care 16 vin la performantă de 2 ori/săptămână).
Pentru buna desfăşurare a activităţii şahiste care să stimuleze interesul copiilor pentru cel mai frumos si mai nobil joc al pământului cât şi pentru formarea abilităţilor de comunicare, relaţionare şi tehniceam efectuat programele şi planificările unitaţilor de învăţare în conformitate cu normele metodologice în vigoare, adaptându-le la nivelul fiecărei grupe, informarea şi învăţarea elevilor realizându-se pe baza unor planuri de lectii riguros intocmite. Am selectat şi am pregatit elevii cu aptitudini pentru a participa la competitii de inaltă performantă.
H.V.--Vă rog doamna Silvia Diaconu să-mi spuneţi despre participările cercului de şahişti în diferite competiţii
S. D. ,,
1. Acţiunea nationala”Copiii mai inteligenti”acţiune de popularizare a beneficiilor aduse copiilor prin practicarea jocului de sah 18 septembrie 2011 Bucuresti.Botosani
2. “Cupa de toamna”- Concurs judetean de sah
3. Concursul International de Sah”Toamna de aur”Ungheni 2011-participare la competitie 2 octombrie-2011 cu Scoala Nationala de Sah Rep.Moldova
4 .Saptamana Educatiei Globale”Atitudine pentru lumea noastra”organizare cercul de sah si cercul de informatica 14-18 noiembrie 2011-cu Scoala nr.8 Botosani
5.”Olimpiada Nationala a Sportului Scolar’ sah etapa municipala
-organizare I.S.J.Botosani in colaborare cu P.C.Botosani 10 decembrie 2011 cu C.N.”A.T.Laurian
6.Cupa”Mos Craciun” copii din gradinite si cliclu primar 17 decembrie 2011 C.S.Botosani
Pe data de 3 decembrie 2011 la Galeriile de Artă din Botoşani, cunoscuta profesoară de şah de la Palatul Copiilor din Botoşani, Silvia Diaconu profesor-antrenor, candidat de maestru şi Marian Dominte profesor-antrenor- maestru FIDE, au lansat volumele „Şahul- Nimic mai simplu!!!. Ghid orientativ pentru anii de studiu I- II" şi „Succesiunea planului. Ghid orientativ pentru anii de studiu III-IV".pentru mai mult accesati:
http://emancipareafemeii.blogspot.com/2011/12/lansare-carte-sahul-nimic-mai-simplu.html
H.V- Va rog să-mi spuneti despre alte cărţi publicate în sprijinul învăţării şahului?
Doamna Silvia Diaconu-
,,Carti publicate cu ISBN :
„Studiu asupra deschiderii şi trecerea către jocul de mijloc”, ed. Accent Print – Suceava 2007;
Ghid metodic - „Notaţia partidei de şah” ed.Tiparul Barlad 2008;
Revista sportiva ATLAS al C.N.”A.T.Laurian”Botosani- membru in colectivul de redactie-colaborator;
„Sah pe tabla invatamantului primar”,revista de atitudine si opinie privind sahul scolar-ed.Media Sind - Vaslui 2011;
„Sahul?- nimic mai simplu!!!” Ghid orientativ pentru anii de studiu I-II, ed.Agata – Botosani 2011;
„Succesiunea planului” Ghid orientativ pentru anii de studiu III-IV, ed.Agata Botosani 2011.
,, Jucati cu marii maestri”, ed.Agata – Botosani 2011”.
Vă mulţumesc mult pentru timpul acordat unde am putut cunoaşte această profesie care contribuie la formarea abilităţilor de comunicare si relaţionare.